Et litt annerledes ønske til jul..

I desse juletider er det ofte mye snakk om juleønsker og den såkalte ønskelisten til jul. Ofte tenker vi kun materielt, og glemmer fort de absolutt viktigste og betydningsfulle tingene. Jeg har også alltid gjennom alle år tenkt på gjenstander når jeg ønsker meg noe til jul. Kanskje fordi det er dette som er forventet i samfunnet. Vi gir hverandre ting, ting som vi trenger eller ting som vi egentlig bare har lyst på.

Når vi spør barna i dagens samfunn hva de ønsker seg er det ofte at de svarer “vet ikke helt”. Dette enten fordi de har så mye å velge i gjennom reklame og diverse, eller rett og slett fordi de har det så godt at de faktisk ikke vet hva de trenger lenger. Barn har i gjennomsnitt 500 leker hver i dagens samfunn. Det er noe å tenke over. Gir dette langvarig glede, gode opplevelser og minner? Noen kanskje, men tviler på at hver og en av de 500 lekene er nødvendig. Tenk bare på barna som i dag lever under krigsforhold. De har nok helt andre preferanser om hva de ønsker seg til jul.

Men jeg er selv der jeg ikke vet. Jeg fikk spørsmålet for ikke så lenge siden om hva jeg ønsket meg, og svaret var faktisk at jeg ikke visste. Jeg har alt jeg trenger. Jeg har det altfor godt egentlig. Skal alltids komme på noe jeg kunne tenkt meg, men det er absolutt ikke noe som er nødvendig. Nå sier ikke jeg at vi ikke skal gi hverandre ting til jul, jeg ønsker bare at bevisstheten om hvor godt vi faktisk har det skal komme frem. Ofte betyr gode ord, tanker og handlinger så mye mer.

Jeg har nå i 2016 fått et nytt perspektiv på hvor godt man faktisk har det, og hvor fort man glømmer nettopp dette. Det meste blir tatt forgitt og med en selvfølge. Det er ikke før man mister nettopp dette eller står i fare for det, at man faktisk får øynene opp. Hele grunnen til at jeg startet denne bloggen var for å kunne bearbeide mine egne tanker, men også hjelpe andre til å tenke positivt og sette pris på det man har. Derfor har jeg lyst å dele hvordan min personlige ønskeliste i år ville ha sett ut:

Jeg ønsker alle mine nærmeste alt godt og at vi får mange minnerike opplevelser sammen fremover.

Jeg ønsker i hovedsak at det skal komme en kur, og at jeg får tilbake livet som frisk. Eventuelt at jeg får komme til på stamcellebehandling i Norge.

Jeg ønsker at de rundt meg vet hvor glad jeg er i de.

Jeg ønsker at visst jeg eventuelt skulle endre meg psykisk eller fysisk pga sykdommen, at jeg da blir husket for den personen jeg er idag.

Jeg ønsker å bety noe i andres liv. Spesielt ønsker jeg å sette et varmt spor i de søte små barna i barnehagen.

Jeg ønsker at alle skal sette pris på det man har før det er forsent.

Runder av med å ønske dere alle en riktig fin førjulstid 🙂 Ta vare på hverandre!

2 kommentarer
    1. Ja det er helt sant. .Vi har så mye at vi ikke vet lenger hva vi ønsker oss . Og mange ønsker seg alt for dyre ting . Vi har det godt , alt for godt, og det gjør ikke godt for oss !! Hører oftere at folk ønsker seg opplevelser i stedet for ting ..eller noe som er selvlaget ..kanskje vi begynner å bli “mette” på ting . Liker listen din og håper av hele mitt hjerte at ønskene går i oppfyllelse . Vet nå at noen allerede er det <3
      Ønsker deg en riktig God Jul ♡Karina og et Godt Nytt År ♡ , der sykdommen din kan holde seg rolig og gi deg bedre dager . ♡ Stor juleklem fra Signe Lill

    2. Signe Lill Waage:
      Helt sant, Signe Lill! 🙂
      Tusen takk for det <3 Ønsker deg og dine en herlig jul og et godt nyttår ??<3 Juleklem fra meg til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg